Finální verze Etického kodexu Projektu SPOLU

Omezení možností angažovat se dobrovolnicky v podpůrných volnočasových aktivitách i v koordinování těchto aktivit a dobrovolníků umožnilo věnovat čas vytvoření již dlouho připravovaného a dosud pouze ústně a prezentacemi předávaného kodex etických pravidel vyžadovaných od studentů zapojených v Projektu SPOLU.

Finální psanou verzi sdílíme i zde, k dispozici všem SPOLařům, spolupracujícímu personálu, klientům i široké veřejnosti. Pro zájemce jsme vytvořili i audio-verzi, která je dostupná na tomto odkazu.

 

Etický kodex Projektu SPOLU

 

Projekt SPOLU si uvědomuje závazek svých členů vůči profesím spojeným s péčí o duševní zdraví i vůči dobrovolnické komunitě. Výkon činnosti zapojených studentů upravuje tímto Etickým kodexem.

Zejména je zde kladen důraz na poctivost a zodpovědnost členů a členek Projektu a citlivost vůči morálním a etickým tématům a dilematům, na etiku dobrého úmyslu a etiku prospěšnosti. V předkládaném Etickém kodexu vymezujeme etické principy, na nichž svoji činnost stavíme, a zásady chování a jednání, jež v činnosti dodržujeme. Kodex navazuje na obecné morální principy, práva a povinnosti stanovené v různých profesních etických kodexech[1] i v právních předpisech.

V první části kodexu stanovujeme základní etické principy, kterých se držíme (prospěšnost a princip neškodit, respekt k lidským právům a důstojnosti, kompetence, zodpovědnost, integrita), druhá část pak tyto principy aplikuje do jednotlivých oblastí naší činnosti:

  • etické zásady v aktivitách a ve vztahu ke klientům,
  • etické zásady s důrazem na sebereflexi SPOLaře,
  • etické zásady směrem ke kolegům,
  • etické zásady ve vztahu k zařízením a spolupracujícím odborníkům,
  • etické zásady pro zachování dobré pověsti Projektu SPOLU,
  • etické zásady v souvislosti s odborným zázemím,
  • etické zásady směrem k veřejnosti a společnosti.

Obě části kodexu jsou povinnou součástí vstupního školení studentů zapojených v Projektu SPOLU. Pro lepší prvotní orientaci v textu doporučujeme využití zvýrazněných pasáží.     
K Etickému kodexu vznikla také audio-verze, která může sloužit jako alternativa čtenému seznámení s etickými principy a zásadami.

Účelem kodexu je stanovit standardy chování studentů zapojených v Projektu SPOLU a informovat o nich veřejnost. Etický kodex nemůže postihnout všechny situace, které mohou nastat, a nemůže tak nahradit osobní odpovědnost a vlastní úsudek každého. SPOLař se musí ztotožnit s vizí, posláním a hodnotami ve vztahu k pomáhající činnosti.

Předkládaný Etický kodex[2] byl schválen aktuálními koordinátory měst[3] 18. 8. 2020 a je závazný pro všechny členy a členky Projektu SPOLU. Ti jsou povinni se s kodexem seznámit a dodržovat jej, zde stanovené standardy jsou vymahatelné. Na porušení zásad uváděných Etickým kodexem může upozornit kdokoli přímo konkrétního SPOLaře, který kodex porušil či porušuje, a jeho koordinátora. V případě, že tento SPOLař nezajistí nápravu, řeší další kroky koordinátor, který konzultuje disciplinární dopady s vyššími koordinátory. Disciplinární procedury probíhají podle závažnosti přečinu, sankce dosahují od pokárání a vyšší kontroly činnosti, přes neudělení certifikátu až po vyloučení z Projektu SPOLU, vše ve spolupráci se stranou podávající stížnost na chování SPOLaře a kolegy koordinátory a koordinátory měst. V případě rozsáhlejších či systémových přečinů proti Etickému kodexu žádáme o oznámení těchto skutečností na e-mailovou adresu info@projektspolu.cz.

Etické principy

Prospěšnost a princip neškodit

Naším cílem není léčit, ale podporovat a potěšit. Nejsme dostatečně vzdělaní pro terapeutickou práci, a pokusy o ni bychom mohli i škodit, proto klademe důraz na to, že naším cílem nejsou terapeutická setkávání – naším nejzásadnějším principem je neškodit.

Náš program je volnočasový a podpůrný. Při přípravě aktivit klademe důraz na zohlednění možností účastníků, chráníme jejich práva a spokojenost. V případě potřeby terapeutického, psychologického či lékařského zásahu klienty odkazujeme na příslušný odborný personál v zařízení.

Respekt k lidským právům a důstojnosti

Dodržujeme a prokazujeme obecný respekt. Ke každému klientovi a pacientovi, ale i ke spolupracov-níkům a personálu přistupujeme s respektem bez ohledu na věk, rasu, kulturu, genderovou identitu, národnost, řeč, náboženské vyznání, postižení či socioekonomický statut, ale také bez rozdílu vzhledem ke znalostem, náhledu, zkušenostem či expertnosti. Vyhýbáme se praktikám, které by mohly být ne-spravedlivé či předpojaté.

Dbáme na přísné zachovávání soukromí a důvěrnosti informací, udržujeme mlčenlivost. Informace osobního a citlivého charakteru od účastníků nevyzvídáme, a pokud nám je účastníci sdělí, nesdílíme je nikde mimo supervize s psychologem či zápisy zasílané na oddělení, popřípadě v anonymizované formě na intervizi s koordinátorem. Hlídáme, aby se k informacím nedostala třetí strana, zápisy sdílené s kontaktním profesionálem na oddělení chráníme heslem a píšeme v nich pouze křestní jméno (a v případě více účastníků téhož jména iniciálu příjmení) účastníka, aby nebylo možné osobu identifikovat třetími stranami. V případě zájmu mají účastníci právo zjistit, co se o nich v zápise personál dozví. Na žádost účastníka SPOLař danému účastníkovi tuto informaci předá po aktivitě bez přítomnosti ostatních; sděluje vždy pouze informace týkající se dané osoby.                                                             
Zkušenosti z oddělení či informace od účastníků nepřenášíme nikam jinam. Zcela anonymizované zkušenosti (jak jména či další údaje účastníků, tak informace o oddělení) z vedení aktivit využíváme pouze pro školení nových SPOLařů. Pro případné využití kazuistiky je nutné žádost nejprve konzultovat s psychologem na oddělení, poté informovat daného klienta a získat jeho informovaný souhlas, případně respektovat jeho nesouhlas.            
Výjimkou z mlčenlivosti je zjištění skutečností definovaných v § 367 a 368 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, například při ohrožení dětí, při ohrožení života či zdraví – zde se řídíme právní povinností překazit trestný čin a oznamovací povinností; v takovém případě SPOLař informaci předává ošetřujícímu personálu a s ním řeší další postup oznámení daného činu a dále postupuje podle právních předpisů; jiným způsobem ovšem zjištění opět nešíří.

Respektujeme svobodnou volbu klienta, a to v zapojení do našich aktivit, v jednotlivých činnostech, ale i v rozhodování o svém vlastním životě. Nenutíme účastníky do aktivit, které jsou pro ně nepříjemné či příliš náročné. Neudělujeme rady, pouze jsme přítomní a dáváme najevo porozumění, podporujeme autonomii klienta, jeho sebevědomí a co nejlepší duševní pohodu.

Kompetence

Jsme si vědomi hranic svých kompetencí i kompetencí našich kolegů. Pracujeme na rozšiřování našich znalostí i dovedností, učíme se je nejen v rámci vysokoškolského studia, ale i mimo něj, učíme se od zkušenějších kolegů a svými zkušenostmi inspirujeme ty méně zkušené. Neposkytujeme kolegům rady v oblastech, v nichž nemáme dostatečný přehled, na nejasné záležitosti se doptáváme psychologů, profesorů či je dohledáváme v odborné literatuře. Klientům rady neudělujeme vůbec, v případě jejich žádosti o radu je odkazujeme na odborný personál. V zápisech z aktivit si vystačíme s deskripcí situace, neinterpretujeme chování; případné interpretace a vlastní pocity konzultujeme osobně s psychologem, psychiatrem či staniční sestrou daného oddělení.

Pro vedení aktivit absolvujeme všechna Projektem nastavená povinná školení, dále se inspirujeme Manuálem SPOLaře a dalšími kvalitními zdroji. Zkušenosti sdílíme i získáváme v rámci intervizí týmů, jichž se účastníme s plnou pozorností a připravujeme si pro ně vlastní podněty.

Do praxe vnášíme etické principy, udržujeme svoji znalost Etického kodexu a vyvstalá etická dilemata konzultujeme na skupinových či individuálně domluvených supervizích.

Podporujeme kritickou sebereflexi dovedností, postojů a etiky a nabízíme pouze ty služby, které spadají do oblasti našich kompetencí a kvalifikace. Vyhledáváme odezvy na svoji činnost od klientů, kolegů, koordinátorů i odborného personálu, a to individuálně i v rámci intervizí a supervizí. Důstojně a se ctí přijímáme případné stížnosti, chybu uznáme, omluvíme se za ni a poučíme se z ní.

Zodpovědnost

Chováme se zodpovědně, a to ke klientům, komunitě i společnosti, ve které se angažujeme a žijeme. Vyhýbáme se tomu, abychom někoho poškodili, neseme zodpovědnost za své jednání. Naši činnost vymezují hodnoty Projektu SPOLU, hodnoty dobrovolnické komunity i odborné veřejnosti okolo péče o duševní zdraví. Věnujeme část svého volného času ve prospěch klientů nezištně, i tak neslevujeme ze standardů dobré praxe ani v případech, které by nás k tomu mohly vybízet, nepoškozujeme dobrovolnickou ani odbornou komunitu postupy ani vyjádřeními v oblasti, kde nedosahujeme náležité odborné úrovně. Uvědomujeme si závazky vůči všem zúčastněným stranám, vyhýbáme se přímému i nepřímému poškození. Snažíme se ujišťovat, že naše služby nejsou zneužívány – od klientů získáváme zpětnou vazbu na konci každého setkání i skrz komunikaci s personálem zařízení, od spolupracujícího personálu se ji dozvídáme v rámci pravidelných dotazníků spokojenosti i osobních setkání na supervizích, zapojení studenti postřehy sdílí v rámci skupinových intervizí či supervizí. Informace získané zpětnou vazbou pak zahrnujeme do svého dalšího působení.

Reflektujeme vlastní psychický i fyzický stav, a to s ohledem na klienty i na sebe. V případě nemoci či když jsou schopnosti nebo úsudek nepříznivě ovlivněny, máme povinnost po dobu této indispozice činnost nevykonávat. V takových případech SPOLař svůj stav objasní svému koordinátorovi a ten se pokusí (pokud není domluva na oddělení jiná) za něj co nejrychleji vyhledat dočasnou či stálou náhradu v jiném dostatečně kompetentním SPOLaři, aby byla zachována režimovost poskytovaných služeb, na které si zakládáme.

Dbáme na etické standardy, případná dilemata konzultují SPOLaři s koordinátory či odborným personálem, v případě zjištění neetického chování podstupují disciplinární řízení a přijímají sankce dle závažnosti prohřešku. Etické chování integrujeme i v každodenním životě, jednáme tak, abychom nedělali špatné jméno oblasti péče o duševní zdraví, dobrovolnické sféře či Projektu SPOLU jako tako-vému. Zodpovědně používáme sebereflexi i reflexi jednání kolegů. Ve vztahu ke kolegům jsme féroví, dáváme jim zpětnou vazbu na jejich práci, využíváme pro to konstruktivní kritiku. V případě jejich neetického jednání informujeme jak je, tak koordinátora.

S velkou zodpovědností přistupujeme také k přípravě programu, v němž zohledňujeme jednak své vlastní kompetence, jednak cíle aktivity, a také potřeby konkrétní skupiny klientů. Nevyhýbáme se konzultaci ve dvojicích spolupracujících SPOLařů, ale ani v rámci intervizí či supervizí, které využíváme pro další rozvíjení našich schopností a citlivosti pro problematiku specifickou pro danou klientelu.

Integrita

Jsme si vědomi limitů svých kompetencí, jsme otevření vůči postřehům a doporučením kolegů dobrovolníků, koordinátorů i profesionálů, vyhledáváme podporu a rady zkušenějších ve složitějších situacích. Všem stranám jasně a srozumitelně objasňujeme svoji roli, a v souladu s ní také vystupujeme, nezapojujeme se ani do dočasného podvádění.

Uvědomujeme si problémy, jež mohou pramenit z duálních vztahů; vztahy, které na odděleních navazujeme, jsou čistě dobrovolnické. Ve vztazích jsme ke všem spravedliví, bez ohledu na odlišnosti jednotlivých osob co do osobnostních, náboženských, politických či jiných ideologických zájmů, zároveň tyto jejich zájmy nikterak nezneužíváme ve vlastní prospěch.

Jednáme loajálně ke klientům, kolegům, Projektu SPOLU, profesionálním spolupracovníkům, profesi i profesní etice. Naše jednání je morální, jsme čestní a spravedliví, respektujeme druhé lidi. A to nejen při výkonu dobrovolnické činnosti, ale i v ostatních sférách svého života. Role, které máme mimo Projekt SPOLU, nesmí nijak výkonu SPOLařské činnosti překážet, nebo ji dokonce poškozovat. Myslíme na mravní čistotu a bezúhonnost. Usilujeme o takové chování, abychom mohli jít všem stranám, s nimiž jsme v kontaktu, příkladem.

Věnujeme se péči o sebe sama ve smyslu vzdělávání i dobré duševní i fyzické pohody. Vlastní zdraví je pro nás vždy na prvním místě a případné problémy řešíme s koordinátorem. Předcházíme zhoršenému úsudku a případnému poškození ostatních.

Etické zásady v aktivitách a ve vztahu ke klientům

Jednou ze základních zásad v přístupu k aktivitám a jejich účastníkům je reflexe vlastních kompetencí a příprava aktivity v souladu s ní. Program připravujeme vždy pouze na základě naší aktuální způsobilosti, a to nejen ve smyslu zkušeností, ale také osobních limitů, zdravotního a psychického stavu; pečujeme o vlastní duševní zdraví a kondici v nejširším slova smyslu. Podle svého nejlepšího vědomí a svědomí vybíráme využití metod a volíme činnosti, které jsou pro účastníky nejvhodnější, tak, abychom jejich využití byli schopni obhájit, a především abychom jimi účastníkům neškodili. Zdržujeme se nedůstojných aktivit. Vyvarujeme se jakéhokoli hodnocení klientů či jejich života a udělování přímých rad. Pokud si v průběhu činnosti uvědomíme, že narážíme na limity své kompetentnosti, domluvíme klientovi podporu odborného personálu nebo požádáme o supervizi.

Nezkreslujeme nikterak úroveň naší odbornosti, programy nazýváme podpůrnými volnočasovými aktivitami, nikoli terapiemi. Svou dobrovolnickou roli v rámci programu přímo pojmenováváme, a stejně tak účastníky na začátku setkání pravdivě a srozumitelně seznamujeme s cíli našich aktivit, zhruba nastíníme program i délku setkání a podmínky, jimiž se v průběhu řídíme jak my, tak účastníci. Respektujeme právo účastníka nezapojit se do aktivity, která by mu byla příliš nepříjemná, bereme ohled na jeho stud a soukromí, jednáme vždy s porozuměním.

Přístup ke klientům je podporován vědomým důrazem na otevřenost vůči jedinečnosti a hodnotové rozmanitosti každého účastníka, respektem k osobním názorům a hranicím každého člověka, i reflexí vlastních hodnot, postojů, stereotypů či předsudků, stejně jako aktivním nahlížením na vlastní vystupování, v němž usilujeme o nestrannost a svobodu myšlení. Snažíme se o podporu psychické, emocionální, sociální, intelektuální i spirituální pohody.

Svým chováním jdeme účastníkům příkladem. Docházíme včas a dobře připravení, v průběhu setkání flexibilně zohledňujeme atmosféru a přizpůsobujeme jí program, hlídáme si čas a končíme podle plánu stanového v domluvě s oddělením. Chováme se vstřícně, aktivně nasloucháme, projevujeme porozumění, srdečnost, úctu a upřímnost, v průběhu setkání jsme komunikativní a aktivní, jednáme se všemi s respektem, usilujeme o pracovní spojenectví podporující důvěru, spolupráci a vzájemné učení. Své znalosti nevyužíváme ke znevýhodňování, zesměšňování či zahanbování klientů, vyvarujeme se jakékoli diskriminace, svůj vliv užíváme zodpovědně ve jménu hodnot zastávaných a hájených tímto kodexem.

Vždy jsme plně vázáni zásadami etiky a slušného chování. Chráníme práva a svobody klientů, jejich oprávněné zájmy i nezávislá rozhodnutí včetně zodpovědnosti za jejich vlastní zdraví. Svoji činnost využíváme pro blaho klientů. Vycházíme z individuálních potřeb účastníků a z úcty k životu. Respektu-jeme lidskou důstojnost a lidská práva každého jedince bez ohledu na národnost, rasu, víru a náboženství, hodnoty, sexuální orientaci, barvu kůže, věk, pohlaví, majetkové poměry, politické přesvědčení nebo sociální postavení.

Ve všech vztazích usilujeme o vysokou úroveň a funkčnost. Neslibujeme klientům, co nemůžeme splnit. Vyvarujeme se možného poškození nebo podpory ubližujícího chování směrem ke klientům i dalším účastníkům vztahů, aktivně se stavíme vůči takovému jednání. Vyhýbáme se vytváření vícečetných vztahů, veškeré vztahy jsou jasně ohraničené. Nevystupujeme ve vztahu profesionální autority, ale ani ve vztahu kamarádském, neumožňujeme pokračování vztahu mimo rámec aktivity. Je také absolutně vyloučeno s klienty jednat jakkoli manipulativně či svádivě, vztahy s klienty nevyužíváme ke svému vlastnímu osobnímu prospěchu, nepřijímáme dary, laskavosti ani žádná další zvýhodnění. V případě, že se duální vztah začne vytvářet, SPOLař tuto skutečnost okamžitě zastaví a další postup řeší s koordinátorem.

V rámci aktivit na psychiatrických odděleních nikdy nesdílíme s účastníky aktivit svůj kontakt. Odlišné toto je v setkávání 1 na 1 v sociálních službách, kam klienti pouze dochází. I při výměně telefonního čísla v tomto typu aktivity však dbáme na své i klientovo bezpečí a zřetelné ohraničení vztahu, spolu s výměnou čísla nastavujeme jasné podmínky: čísla na sebe budeme využívat pouze pro domluvu schůzky, a to jen mezi 9. a 18. hodinou, s koncem setkávání skončí i využívání kontaktu.

Chráníme osobní a citlivé údaje pacientů a dodržujeme mlčenlivost, důvěrné informace sdílené s odborným personálem či kolegy anonymizujeme. V zápisech pro personál klademe důraz na pravdivost, odlišujeme doložitelná fakta a své postřehy a dbáme na ochranu identity účastníků před neoprávněnými osobami. Jedinou výjimkou porušení mlčenlivosti jsou případy, kdy má SPOLař stejně jako každý jiný občan České republiky oznamovací povinnost a povinnost překazit trestný čin (viz § 367 a 368 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku).

 

Etické zásady s důrazem na sebereflexi SPOLaře

Jsme si vědomi zodpovědnosti, která vyplývá z možného vlivu na život druhých lidí, zejména klientů a pacientů. Uvědomujeme si hranice své odbornosti a omezujeme se na postupy, v nichž máme prokazatelně postačující dovednosti a znalosti, nepřekračujeme své kompetence. Neustále zvyšujeme svoje vzdělání a schopnosti, a to nejen v rámci svého vzdělávání, ale docházíme také na pravidelné intervize, na něž se zodpovědně připravujeme. Pokud se dostaneme k problematice, s níž jsme málo obeznámeni, vyhledáme doplňující informace nebo si vyžádáme individuální supervizi u odborníka.

Usilujeme o rozvoj vlastní osobnosti a o prohloubení sebereflexe. Kultivujeme hloubku své celkové etické reflexe, vlastní svědomí a slušnost, využíváme k tomu i kolegiální pomoc v Projektu SPOLU, konzultace s koordinátory či s odborníky v zařízeních. Aktivně vyhledáváme odezvy na svou činnost od klientů, kolegů, koordinátorů i odborníků. Dodržujeme zásady Etického kodexu. V případě svého pochybení SPOLař chybu uzná, omluví se a – pokud je to možné – zajistí nápravu; je také připraven nést následky adekvátní závažnosti chyby, a to podle postupu stanoveného v tomto Etickém kodexu.

Dbáme o svou kondici, o své duševní zdraví, fyzickou výdrž i sociální zdatnost nezbytnou pro vykonávání dobrovolnické činnosti. Reflektujeme své případné problémy a kompetentnost i napříč jim nadále vykonávat svěřenou pozici zodpovědně a kvalitně.

Etické zásady směrem ke kolegům

Všichni SPOLaři společným úsilím vytvářejí v pracovních týmech atmosféru spolupráce a důvěry, snaží se rozvíjet harmonické a kooperativní vztahy s kolegy, uplatňují vstřícné mezilidské vztahy, podporují vzájemně čestné, slušné a společensky korektní chování, přiznávají právo na odlišný názor, respektují a uznávají práci druhých. Podporujeme kreativitu a inspirujeme se odlišnými funkčními způsoby práce svých kolegů, naopak v případě zjištění praxe, která klientům škodí, neváháme toto zjištění kolegům konstruktivním způsobem reflektovat a v případě pokračování takového jednání jej oznámit i koordinátorům. Spolupracujeme s nejlepším vědomím a svědomím na řešení etických prohřešků, podporujeme vlastní všímavost vůči těmto přestupkům, v případě nejistoty jednáme na základě tohoto Etického kodexu nebo vyhledáváme konzultaci s koordinátory.

Jednáme vždy tak, abychom mohli jít osobním příkladem, jsme připraveni pomoci kolegům, pomáháme nově zapojeným studentům. Ve vztahu ke spolupracovníkům se vyhýbáme jakkoli diskriminujícímu jednání na základě věku, genderu, odbornosti, rasy, etnicity, kultury, národnosti, náboženství, postižení, socioekonomického statutu a podobně.

Vyvarujeme se podceňování či znevažování dovedností kolegů či koordinátorů, a to i v případě, že s jejich přístupem či postupy sami nesouhlasíme. Nekomentujeme dehonestujícím způsobem jejich činnost v přítomnosti jiných osob ani na sociálních sítích, vyvarujeme se jakékoli pomluvy.

Zachováváme bezpečí svěřených informací, nesdílíme osobní ani citlivé údaje či kontakty kolegů.

Koordinátoři vzhledem ke SPOLařům zapojeným v jejich skupině zabezpečují a dohlíží na dodržování etických standardů, podporují kritické rozvíjení kompetencí a sebereflexi všech členů. Koordinátor plně dbá na korektnost a otevřenost vzájemné komunikace a vyvaruje se neodůvodněných autokratických metod řízení.

 

Etické zásady ve vztahu k zařízením a spolupracujícím odborníkům

V zařízeních se snažíme rozvíjet harmonické a kooperativní pracovní vztahy. K odborníkům a jejich práci přistupujeme s úctou a respektem, snažíme se o vytváření dobrého základu pro důvěru, spolupráci a vzájemné učení. O odborném personálu se nikde nevyjadřujeme dehonestujícím způsobem, a to ani v případě, že s jeho přístupem či postupy sami nesouhlasíme. Zcela vylučujeme také jakkoli devalvující chování na základě osobnostních či kulturně-sociálních odlišností.

Neuvádíme[4] vědomě v omyl o svých dovednostech či vzdělání, odmítáme případné návrhy či prosby o pomoc s vyšetřením či intervencí, pro které nemáme dostatečné kompetence, při svém jednání máme na mysli především oprávněné zájmy pacientů. Dodržujeme etické zásady Projektu SPOLU a daného zařízení, a samozřejmě i veškeré právní předpisy. V případě vznesení požadavků ze strany zařízení, které by byly v rozporu s těmito dokumenty, odmítneme takové jednání a oznámíme tuto skutečnost koordinátorovi.

Do zařízení vstupujeme čistě na dobrovolnické bázi, naším cílem je klientům i odbornému personálu pomoci a podpořit smysluplné využití volného času, nikoli plnění praxe potřebné pro naše vzdělávání.

Zápisy z aktivit vypracováváme co nejkvalitněji, své postřehy dostatečně zdůvodňujeme a jasně oddělujeme domněnky a skutečnosti, úsudky a předpoklady, zůstáváme na deskriptivní úrovni.

Osobní kontakty na personál s nikým nesdílíme, chráníme i veškeré zjištěné osobní a citlivé údaje.

Dbáme na dodržování potřebných administrativních náležitostí (např. podepisování smluv o docházení a mlčenlivosti, zapisování docházky), respektujeme jejich nezbytnost pro zachování spolupráce Projektu SPOLU s daným zařízením a pro dobré fungování Projektu samého. Respektujeme, že tyto procesy můžou být kvůli předpisům zdlouhavé, snášíme je bez kritických poznámek věnovaných ať už zařízení, nebo koordinátorům či Projektu SPOLU jako takovému.

Etické zásady pro zachování dobré pověsti Projektu SPOLU

Plníme pracovní úkoly a povinnosti svědomitě, kvalitně, efektivně, ve shodě s posláním a vizí Projektu SPOLU. Neúčastníme se činností, které se neslučují s řádným výkonem dobrovolnické činnosti nebo tento výkon omezují. Jednáme a vystupujeme tak, aby nedocházelo k narušení důvěry veřejnosti k Projektu SPOLU, k profesím spojeným s péčí o duševní zdraví či dobrovolnické komunitě, vždy dbáme o zachování dobrého jména své osoby i celého Projektu. Rozlišujeme mezi výroky a činy, které pronášíme a konáme jako soukromé osoby a těmi, kterých se ujímáme jako představitelé Projektu SPOLU. Pokud chce SPOLař vykonávat činnost mimo své dobrovolnické zařazení pod hlavičkou Projektu, je povinen mít tuto činnost schválenou koordinátorem města.

Dbáme na dodržování Etického kodexu, zastáváme a hájíme hodnoty, zásady a postupy v něm uvedené ve všech oblastech své činnosti, po celou dobu svého zapojení v Projektu kultivujeme hloubku své celkové etické reflexe. Pokud jiný kolega porušuje etické zásady, upozorníme na to jak daného kolegu, tak jeho koordinátora. V případě, že je SPOLař požádán, aby jednal v rozporu s platnou právní legislativou či Etickým kodexem Projektu SPOLU, odmítne takové jednání a oznámí tuto skutečnost neprodleně svému koordinátorovi.

Dodržujeme pravidla nastavená v rámci aktivit. Řídíme se interními manuály Projektu SPOLU i podmínkami domluvenými na konkrétním oddělení. Na aktivity se řádně připravujeme, chodíme včas, nosíme slušné oblečení a dobrovolnickou visačku, dodržujeme nastavená pravidla setkání včetně času ukončení programu. Zodpovědně komunikujeme se svými koordinátory přes Facebook, v případě nemoci či náhlého znemožnění příchodu na aktivitu tento fakt SPOLař okamžitě hlásí koordinátorovi, či v případě zjištění této události v den aktivity volá osobně i na oddělení. Na oddělení docházíme pravidelně dle domluvy, v opačném případě SPOLař ztrácí nárok na vystavení certifikátu, nebo může být až vyloučen z Projektu. V případě nutnosti ukončit vykonávaní aktivity v závažných případech se zástupcem může stát pouze dostatečně proškolený kolega, aby byl držen vysoký standard poskytované pomoci; vždy po konzultaci s koordinátorem.

Materiální zdroje, které nám byly svěřeny, využíváme maximálně efektivně a ekonomicky. Zdroje Projektu aktivně rozšiřujeme, doplňujeme „nápadovníky“ svých týmů, své postřehy a tipy sdílíme na intervizích a supervizích či v příslušných zabezpečených facebookových skupinách.

Etické zásady v souvislosti s odborným zázemím

Dbáme na pravdivá sdělení ohledně cílů našich aktivit, našeho vzdělání a kompetencí, uvádíme na pravou míru očekávání klientů, odborných spolupracovníků i široké veřejnosti. Ujímáme se pouze takových úkolů, pro něž máme dostatečné kompetence a které jsou v zájmu klientů; v případě nejistoty konkrétní úkoly konzultujeme se svými koordinátory.

Dbáme na bezpečí propůjčených informací o zařízení či o účastnících na našich aktivitách, tyto informace nikde nezveřejňujeme, stejně tak se vyvarujeme odhalování detailů psychologických metod či technik, kolegy i veřejnost naopak informujeme o možném nebezpečí při jejich nekontrolovaném či neoprávněném použití. Rozlišujeme také vystupování za sebe samé jako soukromé osoby a vystupování za sebe jako SPOLaře, představitele dobrovolnické sféry péče o duševní zdraví. Nepoškozujeme tuto oblast a zcela se vyvarujeme postupů či vyjádření v oblastech, v nichž nedosahujeme náležité odborné úrovně.

Etické zásady směrem k veřejnosti a společnosti

Uvědomujeme si, že předáváním svých zkušeností ostatním, propagací své práce i při veřejném vystupování (např. v médiích, na konferencích, ale i na sociálních sítích) se do určité míry stáváme představiteli péče o duševní zdraví obecně, představiteli Projektu SPOLU a dobrovolnické komunity. Dodržujeme proto hodnoty, zásady a postupy uvedené v Etickém kodexu i v občanském životě, podporujeme důvěru, spolupráci a vzájemné učení veřejnosti a komunity pečující o duševní zdraví.

Dbáme na to, aby naše vyjadřované názory byly informované, etické, korektní, nezavádějící a nevytvářely falešné reklamy.

 

 

 

[1] American Psychological Association (2017): Ethical Principles of Psychologists and Code od Conduct; The European Federation of Professional Psychologists Associations (2005): Meta-Code of Ethics; Lindsay, G., Koene, C., Øvreeide, H., & Lang., F. (2010): Etika pro evropské psychology; Weiss, P. (2011): Etické otázky v psychologii; Českomoravská psychologická společnost (2017): Etický kodex psychologické profese; Asociace klinických psychologů České republiky, z.s. (2018): Etický kodex; Goldmann, P., Koblicová, A., Lorenc, J., Marlin, O., & Remeš, P. (2013): Etický kodex České psychoterapeutické společnosti; Etický kodex zaměstnance FN Plzeň; Etický kodex zaměstnance FN Brno; Česká asociace studentů psychologie, o.s.: Etický kodex; ADRA: Etický kodex dobrovolníka; International School Psychology Association: Etické normy práce školního psychologa; Assocoation of American Educators: Code of Ethics for Educators; Education Council New Zealand: Code of Ethics for Certificated Teachers; Asociace pracovníků SPC (2006): Etický kodex poradenských pracovníků v SPC

[2] Vytvořila Bc. Markéta Hovorková, hlavní koordinátorka Projektu SPOLU

[3] Ve složení Markéta Hovorková, Zdena Nováková, Viola Müllerová, Kristýna Brožková, Maria Lapková, Simona Vacušková, Dominika Červenková, Alexandra Pospíšilová, Kateřina Burianová, Miroslava Veselková

[4] Pozn. prekladateľa: Nezavádzame nikoho ohľadom našich skutočných schopností, vedomostí a o našom vzdelaní …

Líbil se ti článek? Sdílej ho se svými přáteli!