Co tak doučování místo medikace?

Profesor Jerome Kagan má za sebou skvělou kariéru výzkumníka v psychologii. V žebříčku nejuznávanějších psychologů 20. století z roku 2002 publikovaného americkými akademiky se Kagan umístil na 22. místě před Carlem Jungem (23.) a Ivanem Pavlovem (24.). Kagan se nicméně k současnému stavu psychologie vyjadřuje kriticky a ve svém interview pro Spiegel ji přirovnává ke krásnému, ale prohnilému kusu starožitného nábytku.

 

Kagan se v průběhu celé své kariéry zaměřoval na vývojovou psychologii, vývoj kognitivních funkcí, osobnosti a temperamentu v průběhu dětství, dospívání a dospělosti. Jedna z jeho nejvýraznějších výtek dnešní psychologické praxi proto směřuje k diagnostikování psychických nemocí již u dětí. Jak podotýká, pokud děti měly horší výsledky ve škole a rušily ve vyučování, v šedesátých letech byly prostě označeny za líné. V dnešní době podobné děti podle Kagana díky nejasně stanoveným diagnostickým kritériím nebo nepřesným metodám dostanou diagnózu ADHD a k tomu často i medikaci. Ve Spojených státech takto v posledních desetiletích dramaticky vzrostl počet dětí s psychiatrickou diagnózou, kterou má v současnosti jedno z osmi dětí.

Podle Kagana vývoj dětí a dospívajících obnáší různé výzvy a zátěžová období, kdy není neobvyklé, že děti vykazují úzkostné nebo depresivní příznaky, které mohou vést k diagnóze duševního onemocnění. Neznamená to však, že tento stav je trvalý a dítě skutečně má duševní onemocnění. Momentálně nejčastější diagnózou u dětí je ADHD (6,8 %), následují ji poruchy chování (3,5 %), úzkostné poruchy (3 %) a deprese (2,1 %).

 

Sám Kagan uvádí příklad ze svého dětství, kdy by s dnešními kritérii byl možná nepřesně označen za duševně nemocného. Jako dítě byl neklidný a kolem pátého roku začal koktat. Jeho matka ale celou situaci s nadhledem vysvětlila tím, že je chytré dítě, které rychleji myslí, než mluví, čímž mu dodala sebedůvěru a pomohla mu s problémy se vyrovnat. Nicméně současná americká psychiatrická praxe je významně propojená s farmaceutickým průmyslem, což vede k tlaku na diagnostikování psychických nemocí už u dětí. Podle Kagana je nálepka duševní nemoci pro děti dalším oslabením, říká jim, že s nimi něco není v pořádku, což nepřispívá k řešení situace. Profesor Kagan věří, že řadě dětí s diagnózou ADHD by jednoduše pomohlo chodit na doučování nebo jim věnovat více pozornosti, pátrat po zdroji jejich problémů a pomoci jim je překonat.

 

 

 

Článek byl volně přepsán podle: SPIEGEL Interview with Jerome Kagan': What About Tutoring Instead of Pills?' (2012, August 2), SPIEGEL ONLINE. Retrieved from http://www.spiegel.de/international/world/child-psychologist-jerome-kagan-on-overprescibing-drugs-to-children-a-847500.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Líbil se ti článek? Sdílej ho se svými přáteli!